De zeillessen

Voor aanvang van de les is het clubhuis open, zodat je je kan omkleden. Daarna pak je het materiaal: boot, zeil, roer, zwaard en zwemvest. De eerste lessen helpen we daarbij, maar al snel kan je het zelf. In totaal krijg je 10 lessen waarvan de meeste voor de zomervakantie zijn en het restant na de zomervakantie worden gegeven.

Aan het einde van het lestraject sluiten we af met een theorie- en praktijkexamen. Én een feestelijke diploma uitreiking.

Naast de ‘officiële’ technieken besteden we ook aandacht aan knopen, materialen, theorie (zeker als het een keer slecht weer is) en andere leuke zeiltechnieken: staan in de boot, springen uit de boot, omslaan …..

Na de les: opruimen, nog even zwemmen en spelen. Dan omkleden en soms gezamenlijk eten (pannenkoeken?).

Materiaal

ZVG heeft voldoende zeilboten en zwemvesten. Van dit materiaal mag je tijdens de lessen en de wedstrijden als lid van ZVG gratis gebruik maken. Het gebruik van een zwemvest is verplicht, want de veiligheid staat voorop.

De kleding moet je zelf verzorgen. Het is raadzaam om aan het begin en einde van het seizoen een wetsuit (shorty) te gebruiken.

Zeilles Optimist beginners

Op het veilige en mooie water van de Gaasperplas leer je de basistechnieken in een eenmans jeugdzeilboot (Optimist). We wisselen technieken af met zeil-spelletjes en kleine wedstrijdjes. Zo leer je ook je zeil-maatjes goed kennen.

De lessen zijn op vrijdag avond van 16:45 t/m 18:30 en worden gegeven door Daan. De eerste les is op 20 mei en kosten voor deelname zijn €93. Deelname aan de wedstrijden is gratis voor cursisten.

Zeilles Optimist gevorderden

De cursus Optimist gevorderden is bedoeld voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar die de beginselen van het zeilen van de cursus Optimist beginners grotendeels beheersen.

Naast een herhaling van de basisvaardigheden worden ook manoeuvres zoals opkruisen en aankomen aan hogerwal geoefend. En natuurlijk wordt de bijbehorende theorie behandeld.

Op vrijdagavond worden de lessen gegeven door Rick van 18:15 – 20:00. De eerste les is 20 mei en de kosten voor deelname zijn €93. Deelname aan de wedstrijden is gratis voor cursisten.

Zeilles jeugd Laser beginners vanaf 12 jaar

Een Laser is de ideale vervolgboot voor kinderen die het zeilen in de Optimist al onder de knie hebben. Het zijn boten waar je met z`n tweeën in kan zeilen. Je zit in het begin dus niet alleen in de boot, maar met een maatje. De Laser geeft meer uitdaging en de mogelijkheid om de techniek van het zeilen verder te ontwikkelen.

Stand van de zeilen, overstag en gijpen, aanleggen, alles komt als vanzelf aan de orde tijdens de lessen. Er wordt ook meer aandacht besteed aan onder andere de trim van de zeilen, hangtechnieken en natuurlijk is er aandacht voor kleine wedstrijdjes.

Op vrijdag worden de lessen gegeven door Sacha en Amber. Door de grote vraag naar zeilles is besloten om twee groepen te starten dit jaar. Beide groepen zullen op vrijdag plaatsvinden. De eerste groep krijgt les van 16:45 tot 18:30, de tweede groep krijgt les van 18:15 tot 20:00.

De kosten voor deelname aan de zeillessen jeugd in de Laser bedragen € 98 per seizoen voor de lessen, deelname aan de wedstrijden, gebruik materiaal en lidmaatschap van de vereniging.

Zeilles jeugd Laser gevorderden

Heb je al eerder de zeilles Laser beginners gevolgd en vind je het leuk om door te leren? In deze cursus ligt de aandacht meer op wedstrijdtactiek, hangtechnieken, zeiltrim en gevorderde manoeuvres. We varen wat meer wedstrijden en natuurlijk vergeten we de basis niet.

Op dinsdag worden de lessen gegeven door Nathan van 18:00 – 20:00.

De kosten voor deelname aan de zeillessen Laser gevorderden bedragen € 98 per seizoen voor de lessen, deelname aan de wedstrijden, gebruik materiaal en lidmaatschap van de vereniging.

Deze les is helaas al volgeboekt.

Volgend jaar start er weer een cursus.

Ik heb een vraag over het Jeugdzeilen